Kreće izrada idejnog projekta za beogradski metro, sledeći korak je građevinska dozvola

Potpredsednica Vlade i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović, ministarka za evropske integracije Jadranka Joksimović i ambasador Francuske u Srbiji Žan-Luj Falkoni, potpisali su Sporazum o donaciji u vezi sa realizacijom i finansiranjem projekta beogradskog metroa između Vlade Srbije i Vlade Francuske.


FOTO: Beoinfo

Gradonačelnik Radojičić je istakao da je metro jedan od najvažnijih gradskih projekata o kome se govorilo decenijama unazad.

„Metro je važan, pre svega za građane Beograda, zato što će popraviti kvalitet transporta, a prema procenama njime će se prevoziti 30 odsto Beograđana. U ovom trenutku, kada imamo situaciju sa epidemijom, postaje još jasnije koliko je važno da se unapredi transportni sistem velikih gradova poput Beograda“, istakao je tom prilikom gradonačelnik Beograda Zoran Radojičić.

Donacija će direktno unaprediti samu studiju izvodljivosti, pripremanje projektne dokumentacije i studiju izvodljivosti zaštite životne sredine.

„Sporazum je važan jer on znači da više nema nazad. Krenućemo u izradu studije izvodljivosti i idejnog rešenja, kao i studije procene uticaja na životnu sredinu za prvu liniju metroa. Istovremeno, dobićemo i predlog konceptualnog rešenja za treću liniju metroa u Beogradu. Ovaj sporazum biće pretočen u ugovor iz kojeg ćemo dalje realizovati 8,3 miliona evra. U međuvremenu, Grad i Republika vode razgovore sa francuskom vladom i kineskim partnerima o tome kako ćemo graditi i finansirati ovaj infrastrukturni projekat“, navela je Zorana Mihajlović.

Ona je ocenila da će ovaj projekat biti konstrukciono najveći, najteži i finansijski najskuplji, ne samo kod nas nego i u regionu. Procena je, dodala je, da će dve, moguće i tri linije metroa koštati između četiri i po i pet i po milijardi evra.

Uoči potpisivanja Sporazuma, zamenik gradonačelnika Goran Vesić istakao je da nakon potpisivanja francuska projektna kompanija „Ežis” počinje sa projektovanjem studije izvodljivosti sa idejnim projektom i studijom zaštite životne sredine za prvu fazu prve linije metroa u vrednosti od 8,3 miliona evra. Kada ovaj posao bude završen, uslovi će se steći da se izda građevinska dozvola i počne izgradnja beogradskog metroa. „Sve činimo da izgradnja počne do kraja 2021. godine“, naveo je Vesić.

On je dodao da Grad Beograd trenutno radi na planu generalne regulacije šinskih sistema u Beogradu sa elementima detaljne razrade za prvu fazu prve linije metro sistema, gde je već završen rani javni uvid, kao i na planu detaljne regulacije Makiškog polja, gde će početi izgradnja metroa.

Plan generalne regulacije šinskih sistema biće usvojen u ranu jesen, a PDR Makiškog polja do kraja godine, i oni su osnova za izdavanje građevinskih dozvola za izgradnju metroa“, naveo je Vesić.

FOTO: Pexels, Ilustracija

Kako je istakao, tokom ove godine Grad Beograd je već uradio geološke podloge za potrebe plana generalne regulacije šinskih sistema u Beogradu sa elementima razrade za prvu fazu prve linije metroa, izabran je konsultant za tehničku i savetodavnu pomoć tokom izrade projektno-tehničke dokumentacije za projekat beogradskog metroa, a radi se i geotehnički elaborat za projekat prve faze prve linije beogradskog metroa.

„Pripremamo dokumentacije za potrebe sprovođenja konkursa za dizajn metro stanica prve faze prve linije beogradskog metroa i uradićemo tako da ćemo šansu dati domaćim arhitektima, a svaka stanica će biti drugačije dizajnirana, odnosno podsećaće na deo grada u kome se nalazi ili na neke događaje iz srpske istorije“, objasnio je Vesić.

Prošle godine, francuska kompanija „Ežis”, prema ugovoru sa Gradom Beogradom, završila je Generalni projekat i Prethodnu studiju opravdanosti za metro linije 1 i 2 u Beogradu i sada nastavljaju posao, istakao je zamenik gradonačelnika i dodao da su ovim projektom usvojene trase „linije 1”, koja će povezati Železnik i Mirijevo, dužine 21,3 kilometra, sa 23 stanice, i „linije 2”, koja će povezati Železničku stanicu „Zemun” i Mirijevo, dužine 19,2 kilometra, sa 20 stanica.

Projektom su predviđene sledeće stanice na „liniji 1”: Železnik, Ranžirna, Makiš, Žarkovo i Bele vode, Trgovačka, Požeška, Pijaca „Banovo brdo”, Most na Adi, Sajam, Gazela, Palata pravde, Savski trg, Trg republike, Francuska, Luka Beograd, Dunav stanica, Pančevački most, Železnička stanica „Karaburma”, Diljska, Višnjička, Mirijevski bulevar, Gimnazija i Mirijevo.

Stanice na „liniji 2” predviđene projektom su: Mirijevo, Ustanička, Mite Ružića, Cvetkova pijaca, Vojislava Ilića, Šumatovačka, Južni bulevar, Makenzijeva, Manjež, Savski trg, Sava centar, Arena, Merkator, Opština Novi Beograd, Aleksandra Dubčeka, Senjski trg, Stadion Zemun, Filipa Višnjića, Novi novosadski put, Železnička stanica „Zemun”.

Projektom je utvrđena podzemna trasa metroa, sem u Makiškom polju gde bi trasa „linije 1” bila na nasipu prosečne visine 2,0 metra. Dve linije se ukrštaju i imaju denivelisane podzemne stanice na Savskom trgu iza zgrade sadašnje Železničke stanice, gde se sada nalaze železnički peroni i gde je omogućen prelazak putnika sa jedne na drugu. U Mirijevu su planirane paralelne stanice za obe linije. Predviđen je tunel ispod Save za „liniju 2”.