Nova era upravljanja građevinskim projektima

Glavni problemi kao što su kašnjenje i veliki neplanirani troškovi su i dalje prisutni na skoro svim građevinskim projektima. Buildcon je među nekoliko kompanija na svetu koje se bave rešavanjem ovog problema, a prva koja je ponudila integralno rešenje koje na brz i efikasan način prikuplja ključne podatke na terenu, analizira ih i isporučuje relevantne izveštaje u realnom vremenu svim ključnim učesnicima na nekom projektu.

Građevinska industrija jedna je od najmanje digitalizovanih, ali investitori i velike kompanije sve više postaju svesni mogućnosti koje nove tehnologije mogu da im pruže, tržište je takvo da je i dalje potrebno korišćenje pet različitih softvera kako bi se zaokružio proces praćenja jednog projekta. Iz tog razloga je Buildcon, kao kompanija koja već tri godine radi specijalizovano na polju digitalizacije upravljanja građevinskim projektima, prošla sve faze i ušla u srž problema i potreba industrije. Kao rezultat toga kreirali su Buildcon softversko rešenje koje konačno pokriva sve bitne faktore za uspešnost građevinskog projekta.

 

FOTO: Janko Stojanović, CEO Buildcon (www.sreel.com)

„Zbog prevelike eksploatacije u medijima, digitalizacija je postao otrcan termin, što dovodi do zaboravljanja suštine koja stoji iza toga, ali kada se to pretoči u konkretne benefite samog posla, svima je jasno da je to neizbežan proces koji svi u jednom trenutku moraju da prođu“, ističe Janko Stojanović, jedan od osnivača Buildcona.

Da li postoje razlike pri prihvatanju inovativnih rešenja na domaćem i inostranom tržištu?

U segmentu velikih kompanjia ne postoji, veoma su svesni potrebe za centralizacijom prikupljanja podataka, automatizacijom analitike i izveštavanja. Dinamika samog posla je takva da je potpuno logično da takve stvari na sebe preuzme softver, a da se inženjeri i menadžeri bave odlukama i nalaženjem rešenja za konkretne probleme. Otpor je i dalje u segmentu srednjih i malih kompanija koje misle da nemaju finansijskih ili organizacionih sposobnosti da uvedu ovakav sistem praćenja i kontrole, što je zabluda. Eliminisanjem jednog nepotrebnog troška ili greške naš softver je već višestruko isplaćen, a njegovim korišćenjem se otklanjaju desetine potencijalnih troškova samo na jednom projektu. Jedan od glavnih postulata naše kompanije je da naš softver bude lak za implementaciju i skalabilan, tj. prilagodljiv veličini i obimu posla svake firme koja ga koristi.

Jedan od trendova koji bi mogao da donese velike promene u građevinarstvu je saradnja na digitalnom nivou i mobilnost. Na koji način vaš softver doprinosi rešavanju ovih problema?

Jednostavno, svaku bitnu informaciju o nekom projektu, na primer realizaciju u odnosu na plan i ugovor, napredak radova, troškove prema izvođačima, greške, i sve ostale ključne parametre na jednom građevinskom projektu, naš softver isporučuje u realnom vremenu svim potrebnim učesnicima. Rukovodioci i menadžment ne moraju više da čekaju na nedeljni ili mesečni izveštaj, potrebno je samo da kliknu i da pogledaju situaciju. Buildcon višestruko olakšava praćenje inženjerima na terenu tako što koršićenjem tableta direktno na crtežu obeležavaju šta je izvedeno, softver sam izračunava izvedenu količinu i smešta podatak u bazu, samim tim su svi izveštaji za rukovodioce spremni u realnom vremenu. Na ovaj način posao je završen u hodu, te nije potrebno da inženjer dolazi do kancelarije na gradilištu kako bi spremio izveštaj ili uneo podatke u softver. Potpuna automatizacija praćenja i izveštavanja.

Produktivnost predstavlja jedan od kamena spoticanja građevinske industrije na globalnom nivou. Kako je Buildcon pristupio rešavanju ovog problema?

Čekanje na određenu informaciju, odobrenje, korišćenje različitih softvera za aktivnosti, telefoniranje, slanje mejlova, različite verzije crteža, excel fajlova, doprinose zagušenju produktivnosti. Buildcon sve to eliminiše automatizovanom obradom podataka, i kako je u pitanju cloud softver sve informacije su dostupne u svakom trenutku bilo gde se nalazili. Nedavno istraživanje preko 600 lidera u građevinarstvu je pokazalo da samo u SAD trošenje vremena na neoptimalne aktivnosti, kao što su popravljanje grešaka, traženje projektne dokumentacije i rešavanje konflikata, građevinske kompanije košta preko 177.5 milijardi dolara godišnje u radnim satima. Naravno, u Srbiji i regionu iznosi su daleko manji, ali isti problemi su prisutni i takođe postoji gubitak. Ista studija pokazuje da će naknadni radovi prouzrokovani neorganizovanom komunikacijom, nepreciznim i nedostupnim informacijama koštati građevinsku industriju u SAD više od 31 milijarde dolara u 2018.

Kome je sve Buildcon softver namenjen?

Buildcon je namenjen izvođačkim građevinskim kompanijama i investitorima svih veličina. Izvođačke firme koriste naš softver za praćenje troškova izvedenih radova, budžeta i profita u odnosu na ugovor koji imaju i kontrolu troškova. Sa druge strane, naš softver koriste i investitori koji kroz ugovor obavezuju glavnog izvođača da prati radove i da ih izveštava koristeći naš sistem ili to za njih radi nadzor koga unajmljuju.

Koje sve benefite vaš softver pruža korisnicima?

Za tržište Srbije svakako je najveća vrednost uvođenje najmodernijeg sistema za praćenje realizacije i kontrolu troškova na građevinskim projektima. Pri tome ne mislim samo na konkretno softversko rešenje nego i na samu organizaciju i metodologiju na kojoj je Buildcon zasnovan. Detaljnost, brzina i relevantnost izveštaja koji se dobijaju korišćenjem Buildcon sistema omogućava kompanijama da lako imaju kontrolu nad nekoliko velikih projekata odjednom, eliminišu skrivene troškove, podignu produktivnost i samim tim završavaju projekte u okvirima budžeta i planiranog vremena. Takođe, daje kompanijama mogućnost da rade na velikim projektima na kojima se traže visoki standardi izveštavanja i preciznog praćenja realizacije.

Šta Buildcon razlikuje od sličnih rešenja?

Buildcon je jedinstven jer kombinuje lakoću i brzinu korišćenja na terenu gde se sakupljaju podaci sa kompleksnom analitikom i finansijskom kontrolom koja je većinom automatizovana. Na tržištu modernih digitalnih rešenja za upravljanje projektima postoje dve grupe proizvoda od kojih nijedan nije napravio dominaciju iz razloga što samo parcijalno rešavaju probleme. Jedna grupa su brzi i laki za korišćenje softveri koji se bave isključivo beleženjem i praćenjem uočenih propusta, potrebnih izmena i ispravki na samom terenu, bez ikakvog uticaja na progres, troškove i kontrolu realizacije. Druga grupa su veliki ERP softveri koji se bave finansijama i izveštavanjem, čiji je problem što nemaju direktnu vezu sa stanjem na samom gradilištu, ne prikupljaju podatke na terenu, zahtevaju mnogo vremena za implementaciju i obuku koja dosta košta, a na kraju se ispostavi da se retko koriste u punom kapacitetu.

 Na kojim tržištima ste pozicionirani?

Za sada nam je fokus na Srbiju i region i tržište Bliskog istoka jer tu imamo fizičko prisustvo kao i određenu poziciju. U regionu smo donekle prepoznati kao relevantna kompanija za digitalizaciju procesa u građevinskim kompanijama. Dok smo u Bahreinu učestvovali na sajmu građevinarstva i nekretnina gde smo imali sjajne reakcije i napravili odlične kontakte.

Kako je tekao razvoj softvera i samog start-upa od osnivanja do danas?

Mi smo razvoju sofvera pristupili iterativno i postupno. Prva faza je podrazumevala naravno okupljanje odgovarajućeg tima ljudi sa svim potrebnim veštinama da se ovakav poduhvat izvede. U timu imamo građevinske inženjere, projekt menadžere, programere raznih profila, analitičare, dizajnere korisničkog iskustva i interfejsa i marketing stručnjake. Ovo nam je omogućilo da relativno brzo pustimo u rad prvu verziju softvera koja je poslužila kao svojevrstan alat za prikupljanje informacija o potrebama kompanija i potrebama raznih učesnika na građevinskim projektima. Od inženjera na terenu do izvršnih direktora. U periodu od 3 godine smo prikupili dovoljno podataka i zahteva koji su nam poslužili kao osnova za današnje rešenje. Takođe u tom periodu smo obezbedili dve investicije koje su nam pomogle da ovakav poduhvat i ostvarimo. Prvobitan napor je bio prepoznat od strane fonda iz San Franciska i to je bilo prvo priznanje da smo na dobrom putu. Nakon toga smo tražili strateškog partnera sa kojim bismo dobili pristup novim tržištima kao i podršku u prodaji. Odlučili smo se za tržište Bliskog istoka i pronašli partnera u Bahreinu gde imamo predstavništvo za taj region. U međuvremenu smo dobili razna priznanja i nagrade kao kompanija i kao softversko rešenje.

Kakvi su planovi Buildcona za naredni period?

Što se tiče biznis strane plan je izlazak na još tržišta i pozicioniranje našeg rešenja kao opšte prihvaćenog za praćenje izvođenja građevinskih projekata. Sa strane samog proizvoda mi uveliko radimo na daljim koracima u obradi podataka koji se korišćenjem našeg sistema prikupljaju. Naša vizija je da napravimo sistem baziran na veštačkoj inteligenciji koji će praviti predviđanja uspešnosti realizacije na budućim projektima i predlagati najoptimalniji odnos troška i dinamike radova kako bi se ostvario što bolji rezultat na nekom projektu.

TEKST: Ivana Lakić